Підвищення професійного рівня педагогічних працівників: як оцінити реалізацію вимоги 3.2
Підвищення професійного рівня педагогічних працівників: як оцінити реалізацію вимоги 3.2
Щоб проаналізувати педагогічну діяльність працівників за вимогою 3.2, перегляньте, які критерії, індикатори й аспекти враховувати, які методи збору інформації обирати згідно з Абеткою для директора. Під час самооцінювання враховуйте специфіку діяльності закладу освіти та потреби учасників освітнього процесу
Оцінюйте вимогу 3.2 за двома критеріями.
Критерій 3.2.1.
Педагогічні працівники забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, зокрема щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Для педагогічного працівника підвищення кваліфікації має бути внутрішньою потребою завтра стати кращим, ніж був сьогодні.
Схема
Професійний розвиток педагогічних працівників
Як реалізувати
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність. При цьому вони мають право вільно обирати освітні програми, форми навчання, заклади освіти, установи й організації, інші суб’єкти освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку (ч. 1–2 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII; далі — Закон про освіту).
Професійний розвиток і підвищення кваліфікації педагога, зокрема й щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, передбачає навчання за програмою підвищення кваліфікації в інститутах післядипломної педагогічної освіти, стажування, а також участь у семінарах, практикумах, тренінгах, майстер-класах, вебінарах, публікації в друкованих та електронних джерелах.
Ефективний спосіб підвищувати професійну кваліфікацію педагогів — проходити курси з використанням сучасних освітніх онлайн-платформ, зокрема Цифрового видавництва MCFR, EdEra, Prometheus тощо.
Ще одна з ефективних світових практик — сертифікація. Її завдання — виявити й заохотити педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями. Сертифікація — зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника з педагогіки та психології, практичних умінь застосовувати сучасні методи і технології навчання. Її здійснюють шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи (ч. 1 ст. 15 Закону про освіту).
Підвищення кваліфікації педагогічними працівниками здійснюють згідно з планом підвищення кваліфікації закладу освіти на рік. Напрями підвищення кваліфікації педагога мають були синхронізовані з освітньою програмою закладу освіти (Схема).
Найважливіше, щоб процес професійного зростання педагогічних працівників був безперервним і системним. Тобто для самого педагогічного працівника підвищення кваліфікації має стати внутрішньою потребою завтра стати кращим, ніж був сьогодні. Якщо ж основна мотивація педагогічного працівника — отримати посвідчення чи сертифікат із необхідною кількістю годин, то належного ефекту не буде.
Індикатор самооцінювання
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Під час самооцінювання зверніть увагу на такий індикатор:
3.2.1.1. Частка педагогічних працівників закладу освіти, які обирають різні види, форми і напрями підвищення рівня своєї професійної майстерності.
Аспекти самооцінювання
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
За індикатором визначте такі аспекти:
- Чи використовує педагогічний працівник різні форми підвищення кваліфікації?
- Чи відповідають напрями підвищення кваліфікації освітній програмі закладу освіти?
Чи зростає в закладі освіти якісно-кваліфікаційний рівень педагогічних працівників?
Методи збору інформації
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Щоб отримати відповіді на запитання, застосуйте метод вивчення документації. Зокрема проаналізуйте:
- протоколи засідання педагогічної ради;
- щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- накази з основної діяльності.
Також проведіть опитування педагогічних працівників: під час анкетування визначте, яку тематику вони обирали упродовж останніх п’яти років для професійного зростання і яким формам підвищення професійної кваліфікації вони віддають перевагу.
Критерій 3.2.2.
Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь в освітніх проєктах, залучаються до роботи як освітні експерти.
Як реалізувати
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Інноваційна діяльність — діяльність, що спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових досліджень та розробок і зумовлює випуск на ринок нових конкурентоспроможних товарів і послуг (ч. 1 ст. 1 Закону України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV).
Інноваційна освітня діяльність спрямована на розроблення й використання у сфері освіти результатів наукових досліджень та розробок (п. 2 Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, наказ МОН від 07.11.2000 № 522 у редакції наказу МОН від 11.07.2017 № 994). Її результатом є нововведення, що підвищують якість системи освіти, визначають її розвиток і характеризуються як нові чи вдосконалені.
Інноваційна освітня діяльність педагога реалізується через дослідно-експериментальну та експертну діяльності.
Дослідно-експериментальна діяльність здійснюється на різних рівнях: закладу освіти, регіональному, всеукраїнському та/або міжнародному. Її мета — дослідити, експериментально апробувати нові методи, засоби і форми освітнього процесу, освітніх технологій. Вона не є основним видом діяльності для закладу освіти, але важлива для того, щоб вирішувати поставлені перед ним стратегічні завдання.
Експертна діяльність — залучення педагогічних працівників як експертів з оцінювання професійної діяльності під час атестації та/або сертифікації, інституційного аудиту, експертизи підручників тощо.
Щоб здійснювати інноваційну освітню діяльність у закладі освіти, слід дотримуватися таких умов:
- працювати відповідно до законодавства України та вимог державних стандартів освіти;
- мати належне ресурсне забезпечення та ефективно його використовувати;
- забезпечувати збереження життя і здоров’я суб’єктів інноваційної освітньої діяльності;
погодити інноваційну діяльність з учасниками освітього процесу, органами управління освітою (п. 11 Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, наказ МОН від 07.11.2000 № 522 у редакції наказу МОН від 11.07.2017 № 994).
Індикатори самооцінювання
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Під час самооцінювання зверніть увагу на такі індикатори:
3.2.2.1. Педагогічні працівники беруть участь в інноваційній роботі (розроблення/адаптація, впровадження освітніх технологій, експериментальна робота), ініціюють та/або реалізують освітні проєкти.
3.2.2.2. Педагогічні працівники здійснюють експертну діяльність.
Аспекти самооцінювання
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
За індикаторами визначте такі аспекти:
- Чи беруть участь педагогічні працівники в інноваційній, дослідно-експериментальній роботі, чи ініціюють та/або реалізують освітні проєкти?
- Які результати інноваційної діяльності педагогічних працівників?
- Чи впроваджуються результати дослідно-експериментальної роботи в освітній процес закладу?
Чи залучають педагогічних працівників закладу освіти як освітніх експертів?
Методи збору інформації
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓
Щоб отримати відповіді на запитання, застосуйте метод вивчення документації. Зокрема, проаналізуйте:
- накази про проведення інноваційної діяльності/експериментальної роботи всеукраїнського або регіонального рівня;
- погодження органів управління освітою на здійснення інноваційної освітньої діяльності на рівні закладу освіти, погодження батьків здобувачів освіти на участь їхніх дітей в інноваційній діяльності/експериментальній роботі;
- програми дослідно-експериментальної роботи;
- звіти про етапи дослідно-експериментальної роботи;
- протоколи засідань педагогічної ради;
- накази з основної діяльності.
Під час інституційного аудиту для аналізу критерію 3.2.2 застосовуватимуть інтерв’ю із заступником директора школи.
Щоб підсумувати зміст і алгоритм самооцінювання напряму «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» за вимогою 3.2, перегляньте Таблицю-навігатор.